Tillrättavisning

Jag vill inte på något sätt agera språkpolis eller grammaqueen. Jag vill inte tillrättavisa någon som stavat fel eller på annat sätt missbrukat svenskan. Jag har säkert också stavat fel (eller ibland halkat på tangenterna). Men det jag bara måste skriva ett inlägg om är användandet av "ordet" utav. Herre vad många det är som använder sig av det här ordet som i princip inte existerar. På alla ställen där man placerar ett utav, går det lika bra att bara skriva av. Detta stör mig nått fruktansvärt. Jag stöter dagligen på detta (hemska) ord. Till och med hos folk (bloggar) som anser sig "vara något/någon". Inte ens dessa (ganska högutbildade och allmänt välspråkiga människor) har fattat att utav inte är okej. Varför är det så? Varför kan vi inte bara sluta använda ordet utav? Okej?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0