Middagsbjudning + recept

Idag ska jag ha en liten middagsbjudning för en kompis och hennes man. Jag tänkte bjuda på en taco-paj och till kaffet ska jag bjuda på chokladformar. De är skitenkla att göra och superbra om det är så att man känner nån som är glutenintolerant för de innehåller inget gluten. 

Om någon är intresserad så är receptet följande: 

För 4 stycken chokladformar behövs:

75 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
1 dl strösocker
2 dl färska
florsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i chokladblandningen.
4. Häll smeten i 4 små ugnssäkra smorda formar. Om de är vida räcker ca 7 minuter i mitten av ugnen. Om man tar runda lite högre formar tar det ca 8 minuter. Chokladen ska vara lite lös i mitten. (jag använder runda små formar som jag köpt på IKEA).
5. Låt chokladen svalna eller kallna. Strö över hallon och sikta över florsocker.

Om man vill kan man servera lite grädde eller glass till med. Alternativt göra en "sås" på hallon och passionsfrukt som får koka ihop på spisen nån minut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0