Ett firande är inget man skäms över

                   


Har ni sett reklamen för TV4s nationaldagsfirande som går på tv just nu? Det talas om firande, om Skansen, kända artister, musik och glädje och mitt i allt står Jihde och Kaspersen och ler sina allra största leenden. Och så precis efter att de presenterat allt kommer en skylt där det står Noll Rasism. Men vänta lite nu? Skulle det vara rasistiskt av TV4 att sända lite firande från Skansen på Sveriges födelsedag? Jag vet att det finns vissa grupper i samhället som utnyttjat nationalsången och dagen till något annat. Men detta tycker jag är tramsigt av TV4. Vi måste väl kunna få fira lite? Det är väl inte hela världen?

Se på vårt grannland Norge som blir som galna den 17e maj. Varenda norrman klär sig i lusekofta och folkdräkt och dansar gatan fram och är glada och firar. Där förvandlas varenda norrman till en minipatriot i mitten av maj. Men det betyder inte att han eller hon är det resten av årets 364 dagar.

 Varför kan inte vi i tråkiga Sverige göra likadant? Varför kan vi inte se nationaldagen som en dag att fira. Ett extra tillfälle för fest. (och då pratar jag givetvis inte bara om min födelsedag;) Näe, skämmes TV4 som måste sätta ut en Noll rasism-skylt efter att de gjort reklam för firande!!!!! Då kan de lika väl strunta i det. Det är inte det minsta rasistiskt att fira! Vi kan väl vara lite stolta över vårt land Sverige och det fina vi har att visa upp med natur, kultur och allt annat tjaffs?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0