Brandsläckare och läskeblask

Gårdagskvällen var en mycket händelserik afton hemma hos oss (förrutom den lilla incidenten med klädhögen som var mindre trivsam). Den började med att Tomas varit på brandövning med jobbet (tydligen är det bra om ALLA arbetsplatser genomgår brandövning för att veta hur man ska agera vid eventuell brand, och igår var det alltså Tomas jobbs tur). Direkt när Tomas kom hem var han superexalterad och ville inget annat än berätta vad han varit med om. Så nu har jag lärt mig följande:

♣ Lilla ramsan RLS, alltså Rädda, Larma, Släck. Det var väldigt bra att jag fick lära mig den faktiskt, jag tänker mer "Rädda sig den som kan, nu ringer jag SOS och skiter i er andra". Men det är tydligen helt fel! Man ska alltså rädda ALLA innan man ringer....

♣ Hur man släcker en brinnande människa med en brandfilt. Tomas ville absolut visa hur man gör och jag fick ligga på golvet och agera brandoffer och så släckte Tomas mig (mycket brutalt vill tilläggas) med min bruna älsklingsfilt från IKEA.

♣ Att det inte är Okej att vara tjej, praktikant på brandstationen, och ha string och låga byxor. Tomas berättade hur ca 20 män hade busvisslat och glott ögonen ur sig när den lilla praktikanten skulle böja sig över en docka och släcka dockan med filten.

♣ Att vi tydligen måste investera i en brandsläckare av värstingmodell. Helst en skum och en pulver. Shit, det kommer att kosta....

Ja, det var ungefär det jag lärde mig igår. Incident två som inträffade var när Tomas skulle dricka läsk direkt ur flaskan. Det är INTE okej. Även om jag inte dricker av hans lilla "älsklingslärre" 7UP, så tycker jag ändå att han kan slå upp läsken i ett glas. Därför kastade jag mig fram och liksom drog flaskan i från honom, detta resulterade i att en kaskad av läsk dränkte ungefär halva vårt vardagsrum inklusive matta och soffa. Jag har inte vågat mig ut dit idag och se över förödelsen. Fatta att det kommer att vara klistrigt. Tomas fick hela ansiktet och glasögonen dränkta av läsk, och han var väl måttligt glad. Men vaddå?? Han får väl skylla sig själv......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0