Fika

Idag ska jag ha en liten fika-bjudning. Min moster kommer på besök. De har inte varit här och hälsat på sen vi flyttade in och de är nyfikna på hur vi har det så idag ska de komma. Jag har bjudit in mamma med. Det värsta med bjudningen är att jag inte vet hur många vi kommer att bli. Jag vet inte om hela mosters familj följer med, dvs mina kusiner och fall pappa följer med mamma. Jag har bakat en limepaj, men som backup har jag åxå en äppelpaj, ifall den första inte skulle räcka till alla.

Recept på världens godaste (och enklaste) Limepaj:

10 digestivekex
75 g smör
2 lime
1.5 dl socker
3 ägg
1 pkt philadelphiaost

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa kexen i en matberedare och smält smöret. Blanda i smöret i kexblandningen och tryck ut i en form. Förgrädda "pajskalet" i 5 minuter i ugnen. Vispa ägg och socker pösigt. Riv skal och pressa saft ur limen. Vispa i limen och osten i äggsmeten och häll i pajskalet. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. OBS! Jag har en varmluftsugn och där går det mycket fortare, så håll koll på pajen hela tiden. Dekorera med lite florsocker och limehalvor. Servera med grädde eller vaniljglass.


Kommentarer
Postat av: Gunner

Hejsan!

Var det denna du bjöd på på ett vinlotteri? Den va himmelsk!

Kram

2008-11-17 @ 19:58:28
Postat av: Åsa

Japp, det var den. Visst är den god? Vad länge sen dag var vi sågs!! Men nu blir det mycket i helgen, först Cissi på lördag och sen Jenny på söndag!! Kram

2008-11-18 @ 09:17:21
Postat av: Gunner

Att du med alla dina underbara recept och matlagningkunskaper inte lägger in mer recept här.. Du skulle nog kunna inspirera många.. Ja, vår umgänge går verkligen i vågor;) Tar igen det till helgen som sagt.. Vi får helt enkelt bättra oss båda två.. KRAMMMMM

2008-11-18 @ 15:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0