Åsas lövbiffsgratäng

För Nhea och Jenny G, och alla er andra som vill ha receptet på en supergod lövbiffsgratäng, här är det:
(jag har skrivit ner receptet rakt av, men jag brukar ha lite mer av allting och i såsen brukar jag ha en burk cremefraiche med. Ju mer sås desto bättre tycker jag).

Lövbiffsgratäng (4 pers)

350 g lövbiff (eller mer faktiskt brukar jag ha....)
2 msk soya
1 msk kalvfond
1 vitlöksklyfta
1 purjolök
100 g färska champinjoner
1 röd paprika
1 pkt matlagningsgrädde
1 msk mjöl
150 g krämig ädelost
1 tsk timjan

Börja med att strimla lövbiffen. Marinera den sedan minst 15 minuter (ju längre desto bättre) i soyan och kalfonden, salt och peppar efter smak. Strimla purjo, champinjoner och paprika och fräs i stekpanna tillsammans med pressad vitlök. Koka ihop en sås på matlagningsgrädde, mjöl, timjan och ädelosten som med fördel smulas ner i såsen. Låt koka upp och sedan koka ihop i ca 3 min. Lägg grönsaksröran i botten av en gratängform, häll över såsen och toppa sist med den marinerade lövbiffen. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter eller tills lövbiffen ser färdig ut. Servera med pasta eller ris och en sallad.

Jag kan verkligen rekommendera det här receptet. Se bara till att ha en tillräckligt stor gratängform, sist jag skulle laga hade jag nämligen en för liten form, fick försöka flytta allt till en större och jag blev väl inte helt nöjd med resultatet.

Kommentarer
Postat av: Nhea

Tusen tack!!



Kram Nhea

2008-10-12 @ 13:48:17
URL: http://nheasmatobak.blogg.se/
Postat av: Åsa

Varsågod! Hoppas att den kommer att smaka!! Kram

2008-10-12 @ 17:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0