Våffeldagen

                     




Det har väl inte undgått någon att det är våffeldagen idag? På jobbet stod de och gräddade våfflor hela eftermiddagen till alla anställda. Mycket uppskattat. Tyvärr har nog inte Tomas fått några våfflor på sitt jobb för han ville att jag skulle göra till honom ikväll. Jag får väl vara snäll och ställa upp för han hämtar mig efter jobbet.

Förresten, här i trakterna har vi en tradition som heter Trandagen. Den infaller idag. Det betyder att som barn ska man hänga upp en strumpa på sängkanten eller någon annan stans kvällen innan (alltså igår) och så kommer "tranan" under natten och lägger i godis i strumpan. Jag minns den här traditionen skitväl från när jag var liten. Jag hade en vit säng med sängstolpar med en knopp på och därpå hängde jag alltid en av mina största strumpor jag kunde hitta bara för att jag skulle få så mycket godis som möjligt. Jag tror inte att detta är en tradition som finns på så många mer ställen än här, men här i trakterna är den superviktig. En kollega hade tydligen missat detta men blev ganska väl upplyst om det då hon lämnade sina barn på dagis idag... Hrm.. Hon skulle hem och säga att tranan var försenad och be hennes barn hänga upp strumpor i kväll istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0