"Nu drar vi ut på tiggarstråt"

Idag när vi bar på stan för att spana in en kyrka var hela stan full av "tiggare". De gick runt och "delade ut" rosor. När man fått en ros stack de fram en lapp där det stod att deras bror var handikappad och sjuk och att de behöver pengar till honom. Om man inte betalade, vilket vi och flera andra på stan inte gjorde, så slet de rosen ur handen på en och gick vidare. Jag tycker att denna form av tiggeri är vidrig. Att ca åtta människor i åldrarna 7 till 60 år har samma bror med samma sjukdom ser jag som en omöjlighet. Det stod samma sak på alla lapparna. Jag ser det åxå som högt osannolikt att så många personer har varsin bror som alla har samma problem. Näe jag tycker inte om detta. Att först sträcka över något och ge intrycket av att det är gratis för att sedan ta tillbaka det om man inte ger dem pengar det gillar jag inte. Men det går i vågor detta med tiggeri. Ett tag var det fullt med människor som stod och spelade instrument runt om på gatorna. Minst en i varje hörn, detta gjorde att musiken blandades hej vilt och det lät som de tondövas orkester. Dessutom kan man inte ge till alla. Om jag känner att jag vill skänka pengar gör jag det till en organisation. Jag ger inte sådär på stan. Dessutom läste jag i aftonbladet för ett tag sen om att de som tigger på gatorna kan tjäna upp till 800 kronor om dagen. Det kanske är tiggare man skulle bli.


                                                          image99

                  (OBS! Tiggaren på bilden har ingenting med texten att göra..)

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Maud!

Jag har också svårt för tiggar-människor. Man vet ju liksom inte om man kan lita på dem. Oftast är det inte sanningen som står på deras små lappar. Även om man vet det får man alltid dåligt samvete om man ignorerar dem. Jag lyckas ALLTID dra till mig såna människor. De ser väl att jag har lätt för att trilla dit. Inte bra!

Hoppas att du haft en bra dag, trots dina ängla-bekymmer!

Kramkram!

2007-05-10 @ 17:37:55
URL: http://anna1983.blogspot.com
Postat av: jennie

Här i huvudstaden är de helt galna, rosungarna, de tvingar en att ta emot en ros och sen kräver de pengar för skiten som man inte ens vill ha!! De ger sig inte heller, så alla blir ju helt livrädda fastän de är barn!!Jätteobehagliga, vad hände med integriteten liksom!?!
Det finns schyssta tiggare också såklart, men rosungarna går fetbort för mig!
Tiggarkramar!!

2007-05-10 @ 21:04:23
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se
Postat av: Åsa

Ja usch tiggarmänniskor är verkligen jättejobbiga. Särskilt de där rosungarna. Kan tänka mig att de reser runt i Sverige och tigger på alla möjliga platser. Jag är alltid rädd att de sk lyckas sno min plånbok eller nått under tiden som jag tjaffsar om att jag inte vill "köpa" en vissen ros!!

Kram till er!

2007-05-11 @ 07:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0